Monitoring rodo hotel

Monitoring a RODO w hotelu

Co trzeba wiedzieć i jak przygotować się do kontroli.

Legalny MonitoringHotele to miejsca, które oferują swoim gościom nie tylko wygodny pobyt, ale i bezpieczeństwo. Jednym z narzędzi poprawiających bezpieczeństwo w obiektach turystycznych jest monitoring – ważne aby był legalny. Czy jego prowadzenie jest łatwe w świetle przepisów RODO?

Okazuje się, że problem o którym menadżerowie i właściciele zapominają albo „wolą o nim nie myśleć”, nie jest wcale dużym problemem. Wystarczy podjąć decyzję o zamknięciu tematu „raz na zawsze”.

Jak to zrobić?
Identycznie jak z każdym innym problemem, który pojawia się na drodze… Jeśli mamy problem z samochodem, na myśl przychodzi „mechanik”, szwankuje zdrowie – lekarz… Dokumentacja RODO dla monitoringu? Agencja RODO (kontakt). Ważnym elementem w podjęciu decyzji jest świadomość zagrożenia jakie może czyhać na nieświadomego hotelarza.

Kliknij i sprawdź: Jak w kilku krokach zalegalizować używanie monitoringu w swoim hotelu.

Kamery na straży bezpieczeństwa? Tak, jeśli są legalne.

Legalny MonitoringTrudno dziś wyobrazić sobie hotel bez monitoringu. Kamery znajdziemy wszędzie. Przed wejściem, na parkingu, w holu głównym, czasem również na korytarzach. Goście obserwowani są od momentu, w którym znajdą się w pobliżu budynku, aż po wyjazd.

Nie wyobrażam sobie prowadzenia interesu bez używania kamer – mówi pan Andrzej, właściciel rodzinnego pensjonatu na Mazurach. – Działam w miejscowości turystycznej, w okolicy znajduje się kilka dyskotek i nocą kręci mi się tu sporo podchmielonych turystów, którzy nie są moimi gośćmi. Kamery zabezpieczają tak mnie, jak i gości pensjonatu.

I tutaj można by postawić kropkę. Niestety nie można. Od czasu, kiedy obowiązuje nas wszystkich Rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Wyobraźmy sobie sytuację:
Do hotelu przybywają goście, często z rodzinami. W naszym przypadku do hotelu przybywa para, ale obydwoje chcą pozostać całkowicie anonimowi. Spędzają w hotelu weekend. Po wymeldowaniu wszyscy mówią „do widzenia” i jak zwykle wszystko jest w porządku… Ale niestety okazuje się, że rejestrator, na którym oparty jest system monitoringu miał nieaktualizowane oprogramowanie i doszło do wycieku nagrań.
Okazuje się, że osoba która włamała się do systemu opublikowała nagrania z hotelowej restauracji… Nic wielkiego, ale nie w przypadku pary, która chciała pozostać anonimowa.

Potrzebna dokumentacja.

Legalny MonitoringNie trzeba się zastanawiać co w takiej sytuacji mogłoby się wydarzyć, jeśli wokół publikacji rozpętałoby się „społecznościowe zamieszanie” (Facebook, Twitter, itp.). Najważniejsze pytania jakie padły by w trakcie przesłuchań (np. postępowanie odszkodowawcze) to: „gdzie jest dokumentacja RODO oraz czy i w jakim zakresie była stosowana”? Jeśli okaże się że jest i na sytuację nie miał wpływu czynnik ludzki to jest super. Schody zaczynają się od momentu stwierdzenia braku zapisów regulujących obsługę, konserwację, utrzymywanie, aktualizację i zabezpieczenie monitoringu.

Nie ukrywam trochę się tego RODO w połączeniu z monitoringiem bałem, ale znajomy mnie przekonał: „Zadzwoń do nich – będziesz miał to z głowy”. Rzeczywiście temat mam już zamknięty… Ale to nie wszystko. Przede wszystkim wiem o co chodzi, czego muszę pilnować ze swojej strony. Sporo obowiązków wzięła na siebie agencja i mi tego pilnują. Wiem, że w razie jakichkolwiek problemów, formalności mam dopięte na ostatni guzik. No i te tabliczki z kodami QR. Świetny pomysł – szczególnie dla obcokrajowców – kwituje pan Andrzej.

Należy zauważyć, że dokumentacja do monitoringu to nie kilka „papierków” wypełnianych w sposób automatyczny. Taka dokumentacja zawiera bardzo ważne informacje oraz procedury. Co najważniejsze, uczy jak używać monitoringu.

Tabliczka to nie wszystko.

Tabliczka z załączonym regulaminem to tylko jedna z formalności, którą należy spełnić. Założenie zwykłej tabliczki i wypełnienie jej „kilkoma informacjami” nie zamyka sprawy. Czasami wręcz może sprowokować zainteresowane osoby do sprawdzenia w jaki sposób rzeczywiście dany hotel zabezpiecza dane. Pierwsze pytanie jakie padnie: poproszę o dokumentację w Państwa hotelu, chcę wiedzieć w jaki sposób chronicie moje dane… A to dopiero początek.

Masz pytania? Zadzwoń.
Witold Święch 504 958 559
Bartłomiej Rychter 609 787 268

Leave a Reply

Your email address will not be published.